onsdag 8 februari 2012

En lugn dag

Det är onsdag och jag sitter vid en poolbar utanför den lilla badorten Monte Hermoso som ligger 65 km söder om Buenos Aires. Hit kom vi igår kväll för att ha en lung dag efter hektiska BA. Vi bor alldeles vid havet, men det blåser för röd flagg, så på stranden stannar man inte nån längre stund. Dagen har varkligen varit lugn och skön, med sol och sömn - något som det var brist på efter gårkvällens pink party. Efter att vi hade grillat och ätit gott vid bussarna, gick vi ner till stranden där en del satt och sjöng och andra hängde i strandbaren, tills de drog igång dansmusiken. Det var "salsadisco" som var otroligt roligt att dansa till, så där blev vi länge.

I morgon blir det en lång bussdag igen, men nu ska jag först sammanfatta dagarna i BA:

Fredag 3/2
Som jaq skrev tidigare så kom vi fram till Buenos Aires vid lunchtid. I hotellfoajén satt de fyra nya reskamraterna som kommit dit en stund tidigare. Efter att ha hälsat på dem, installerat oss i rummet och duschat blev det lunch vid den ena långa gågatan, som vi bor alldeles intill, och sedan en promenad bort till basilikan, Argentinas nationalsymbol, som står mitt i den 14-filiga Avenida 9 de Julio, världens bredaste gata och sedan ner till Puerto Madero, hamnen vid kanalen, där vi så småningom satte oss på en hamnbar.
Buenos Aires är en härlig stad att gå omkring i. Det finns massor att se överallt. Den första kvällen gick vi till en restaurang längs gågatan där Niklas hade varit för sex år sedan och ätit en av de allra godaste måltiderna i sitt liv. Där fick vi smaka på det argentinska kökets underbart goda kött.

Tango
På lördagar är det tangouppvisning på torget Plaza Dorredo i den gamla stadsdelen Santelmo. Dit tog vi oss och det var verkligen roligt att se de duktiga dansarna, som håller tangotraditionen levande. Där var det också en del marknadsförsäljning, med många fina saker.
Sedan åkte vi till La Bocca, en annan gammal stadsdel där husen runt i området Kamini är målade i fantastiskt glada färger och där folklivet myllrar runt restaurangerna som överträffar varandra i musik och tango.
Att gå runt i de här områdena med så mycket att se och uppleva, tar sin tid, så det var vad vi hann den dagen. På kvällen gick jag med ett gäng till en restaurang vid Puerto Madero och sedan blev det lite barhäng innan sängen lockade.

Marknad och museum
På söndag förmiddag åkte vi till Plaza Dorredo igen. På söndagar är det nämligen marknad där. Torget var fullt med marknadsstånd, där det såldes precis ALLT! Ja inte bara torget, även längs gatorna runt omkring myllrade loppislivet.

Sedan åkte fyra av oss till stadsdelen Palermo, där vi gick en bra bit och sög in atmosfären. Målet var Argentinas museum för samtida konst. Det var intressant med härliga utställningar.

Efter det tog jag mig tre timmars ledighet från upplevadet, och ägnade mig åt internet, bankärenden, mejl, vila och dusch. På kvällen gick så gott som allihop tillsammans till en trevlig restaurang i närheten, som Marco hade bokat, för att göra en kväll där vi gemensamt hälsade de nya välkomna, och tackade de sex som skulle avsluta sin resa om några dagar. Även där fick vi jättegod mat. Efteråt blev det någon drink innan vi gick hem.

Uruguay
Tidigt på måndag morgon steg Gunnel, Lasse och jag upp och åkte iväg med en båt över Rio de la Plata, till Kolonia i Uruguay, där vi skulle tillbringa dagen.
Det visade sig vara en mycket trevlig liten stad, med en gammal stad som var urmysig. Den byggdes av portugiserna undern den första kolonialtiden, och många av gränderna och husen är bevarade från den tiden. Dessutom finns den en massa konst och humoristisk utsmyckning i stan. Det var verkligen en upplevelse av stora mått att flanera omkring där, sätta sig vid någon glassbar och äta på någon spejsad restaurang.

Vi var tilbaka i BA vid 19.tiden och på kvällen for 15 av oss till Palermo där vi åt på en häftig restaurang och återigen fick fantastiskt gott kött. Jag har druckit argentinskt malbecvin till maten här, och de är goda och passar bra till deras sätt att tillaga köttet.

När vi hade ätit hade vi tänlkt fortsätta till någon klubb med livemusik, och drog först till en jazzklubb som vi hade läst om, men den var inte öppen den tiden på måndagkväll, eller rättare sagt tisdag morgon, som det hade blivit, och efter lite vandrande hit och dit, åkte vi hem och sov någar timmar innan det var dags för ännu en tidig morgon och sista frukosten i Buenos Aires.

On the road again
Nu sitter jag i bussen och skriver medan Pampas breder ut sig utanför fönstren. Mellan de välfyllda kohagarna breder enorma solrosfält ut sig. De blommar vackert så långt man kan se åt alla håll.