söndag 15 januari 2012

Viktiga saker att hinna med innan avfärd

För en snö- och vinterälskare som mig, var tidpunkten en av de svåraste aspekterna att ta ställning till när jag bestämde mig för resan, dvs nu, när vintern är som bäst. Den vill jag ju egentligen inte missa, men eftersom jag ville åka på just den här resan, hade jag egentligen inget val.

Jag försöker kompensera detta genom att ta vara på  vintern nu innan jag far, och sen är det ju kvar någon vecka med bra skidföre när jag kommer tillbaka, eller, flera veckor om jag åker norrut.

Längdskidorna har jag hunnit nöta några gånger och idag gjorde jag något som tillhör det allra roligaste jag vet; pulsade uppför ett berg i djupsnö!



Jajaja, jag vet att det ser ut att vara nerför, men det är en synvilla :) Vi gick uppför!
Som tur är, har jag en god vän som är lika pulsgalen som jag, och vi fick en härlig sista tur idag, innan jag åker.

En häftig naturupplevelse fick vi också vara med om. Ett trettiotal (minst) orrar flög upp framför oss från sina gömmor i snön! Tyvärr var kameran inte framme just då, men någon enstaka orre kom i alla fall med på bild. Det var fullt med hål i snön där de legat, och vid en del av dem såg man vingavtryck. Snacka om snöänglar i den högre skolan!




När vi tyckte att vi hade gått tillräckligt satte vi oss och fikade.


Med den här utsikten:


Nu kan jag fara till SA med stillat snösinne och nu ska jag fortsätta att berätta om resan.

El Calafate
Efter ett par dagar i sydligaste Chile fortsätter vi norrut genom att köra in i Argentina igen och kommer till El Calafate och glaciärernas land. Där ska vi bland annat bekanta oss med glaciären Moreno. Den är 250 km2 stor och 30 km lång. Medelhöjden över havet är 74 meter och under havsytan är den 170 meter. Alltså, fattar ni!!!??

El Chalten
Sedan fortsätter vi till El Chalten, en bergsby vid foten av Fitz Roy, berget som anses vara ett av de mest svårklättrade i världen. Byn är utgångspunkt för vandrare och bergsklättrare och vi ska vara här i några dagar. Förhoppningsvis blir det glaciärvandring och annat spännande.
Soluppgången färgar berget fantastiskt rött och det blir säkert tidig uppstigning någon morgon för att inte missa det.

Bariloche
San Carlos de Bariloche är en stad nära gränsen mellan Argentina och Chile. Bariloche är också ett äventyrcentra med möjligheter till forsränning, kayaking, ridning, vandring och en massa andra friluftsaktiviteter. Staden ligger på södra sidan av sjön Nahuel Huapi Lake. Den skär in i flera glaciärdalar och är som djupast 438 meter. Det lär finnas fina stränder längs den, men undrar vilken temperatur det är på vattnet?

Så ser resans nästa 1½ vecka ut. När vi åker vidare har det hunnit bli den 29 februari.

Tack Olaf Schneider (http://blog.olafschneider.de) för bilderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar