tisdag 10 januari 2012

Nedräkningen har börjat!

Om åtta dagar tar jag tåget till Arlanda. Där ska jag träffa mitt blivande ressällskap! Nu bär det nämligen iväg med Rosa Bussarna igen, på en resa till Sydamerika. Den börjar i Brasilien, fortsätter till Argentina och avslutas med en vecka i Chile. Dessutom blir det kanske någon avstickare till Paraguay och/eller Uruguay. Totalt sju veckor!

Jag tänkte börja med att berätta lite om vilka platser vi ska besöka. Sedan kommer jag förhoppningsvis att kunna skriva om vad jag är med om, allt eftersom, när jag har tillgång till internet. Om det går hyfsat snabbt att lägga ut bilder, gör jag det också, annars får det räcka med text.

Jag har tjuvlånat en karta från www.rosabussarna.com som visar hur vi ska resa. Idag börjar jag med att berätta lite om första 1½:a veckan.



Rio de Janeiro
Resan börjar i ett varmt Rio. En stad med mycket att erbjuda för några händelserika dagar. Den kända karnevalen är i mars, men tydligen så kan man se brasilianare träna inför den året om, så det blir nog kul. Annars är det väl Kristusstatyn på Corcovadokullen som är mest känd. Och kanske utsikten från Sockertoppen, som man inte kommer upp på, på annat sätt än med linbana. Möjligen om man inte är klättrare förstås. Sedan finns ju världens största fotbollsstadion där, Maracanastadion. Låter rätt häftigt, även för en föga fotbollsintresserad som jag. Misstänker att man tar sig tid att slappa på Copacabana också. Det känns ju mer eller mindre som ett måste. När kvällen närmar sig öppnar Rios samba- och salsaklubbar. Kanske dansar vi loss ända till gryningen och tar oss en caipirinha, den traditionella brasillianska drinken.

Paraty
Från Rio åker vi söderut till staden Paraty (som uttalas pa-ra-tchi). Stadens centrum är förklarat som nationalmonument med sina kullerstensgator, gamla kyrkor och rikt dekorerade handelshus från den portugisiska tiden. Den ligger vid en vacker kust med öar och härliga stränder, och i de höga bergen bakom staden finns tropiska skogar.

Iguaçufallen
Brasilien och Argentina möts vid Iguaçufallen i sydamerikas längsta flod, Paranáfloden. Iguaçufallen är ett hundratal lodräta vattenfall som ser otroligt läckra ut på bilder. Googla! Troligen känner du igen dem från någon film. Det anses vara ett av jordens mäktigaste vattenfall. Fallen är omgivna av djungel med ett rikt växt- och djurliv och vi ska stanna där i några dagar. Även om det antagligen är väldigt turistanpassat, så ser jag verkligen fram emot denna naturupplevelse.
Härifrån kan vi kanske också göra någon dagsutflykt till Paraguay, vars gräns är alldeles intill.

Fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Blir spännande att följa :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du läser och delar bloggen på fejjan PG.
    Kram! Vi ses i mars, då blir det SURISAR!

    SvaraRadera