torsdag 12 januari 2012

Resan och förberedelserna går vidare

Dagarna går och listan på allt jag har tänkt hinna innan onsdag bara växer... Och så ska jag ju kolla så jag har det jag behöver ha med mig - och köpa det som saknas. Trevliga små måsten!
Idag har jag dessutom sökt jobb! Var, det är en hemlighet tills vidare (utom för dem som inte redan vet det :)
Det är en del småpyssel också som måste fixas när man ska vara borta så pass länge. Räkningar som ska förutses och betalas, jobbplanering för när man kommer tillbaka, träffa familj och vänner - och äta surströmming!! Måste hinna äta det en gång till innan jag åker!

Oberá
Nåväl, när vi lämnat Iguaçufallen kör vi in i Argentina och kommer till Oberá, ”den svenska staden”. Varför den kallas så vet jag ännu inte, men det lär jag väl få reda på när det beger sig.

Buenos Aires
Därefter styr vi bussen mot det pulserande Buenos Aires, södra halvklotets näst största stad. Här finns massor med roliga saker att se och göra. Staden anses också vara lättpromenerad, trots att den är så stor. Det låter bra, tycker jag. Antagligen blir det att flanera längs den väldiga 9 juli-avenyn, besöka det berömda torget Plaza de Mayo med historiska byggnader och kanske strosa på shoppinggatorna Florída och Maipú. Ett besök på en tangorestaurang framåt kvällarna lär väl vara ett måste eftersom Buenos Aires är tangons födelsestad.
Ifall det inte blev någon utflykt till Uruguay från Iguaçu, så kan det nog bli en härifrån någon dag, det är inte långt.

Monte Hermoso
Sedan åker vi söderut över Pampas böljande grässlätter och kommer så småningom till badorten Monte Hermoso där många sydamerikaner semestrar. Här blir det några dagar med sol och bad - vilket låter härligt efter dagarna i storstaden. Det finns också möjligheter till diverse olika aktiviteter här. Får väl se vad man hittar på.

Vips, så har det gått tre veckor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar