måndag 5 mars 2012

Pucón

Idag när jag skriver är det söndag 4 mars och  vi är på väg mot Santiago. Nu ska jag berätta om de senaste dagarna.

Vi kom som sagt till Pucón i onsdags kväll. Det är en liten trevlig stad som ligger i Anderna intill vulkanen Villarica och sjön med samma namn.

Jag vet inte vad klockan var när vi kom fram, men det var i alla fall inte senare än att en del av oss gick till en pub som Marco kände till sedan tidigare resor. Den heter Mamas & Tapas – precis som en pub på Kungsholmen i Stockholm. Det finns också ett samband mellan namnen: ägaren till M&P i Pucón har bott i Sverige i många år eftersom hans föräldrar utvandrade dit när han var barn. Som vuxen jobbade han på M&T i Stockholm. När föräldrarna blev gamla ville de flytta tillbaka till Chile och då flyttade han med, men i stället för att bosätta sig i Santiago flyttade han till Pucón och startade M&T. Den är numer stadens populäraste uteställe, med både en pubdel och en discodel.

Tårta
I torsdags hade vårt lilla gäng, efter en välbehövlig sovmorgon, tänkt åka till några varma källor utanför staden. Men det var så mycket annat som lockade när vi kommit ut på stan, att vi inte kom iväg till bussen förrän så sent på eftermiddagen, så att vi då tyckte att det inte var någon idé att åka. I stället fortsatte vi med att utforska stan, genom att bland annat äta en jättetårtbit på ett av stadens alla caféer. Det finns nämligen ett stort utbud av fantastiska restauranger och caféer här. Jag åt en citronmarängpaj som sannerligen inte gick av för hackor. Vi gick också och tittade i stadens marknader med hantverk av hög kvalitet..

På kvällen var det fest. Personalen bjöd på en grillad korv med tilltugg och god dryck. Det var en mysig kväll och några av oss satt länge kvar vid elden.

Olyckan
Nästa dag, på fredagen, var det meningen att de som ville skulle bestiga vulkanen, som är aktiv. Det ryker ur mynningen. Det krävs en fem timmars vandring med guide för att komma upp på den. Ungefär halva tiden går man på glaciär och sista timmen är det brant. Man har naturligtvis stegjärn och behöver använda ishacka på en del ställen. Med hyfsad kondition och god vilja kan alla ändå klara att komma till toppen, om man är i god form och inte har festat för hårt kvällen innan.

Dessvärre blev det ingen vulkanbestigning för oss. Det hände nämligen en tragisk olycka där, med dödlig utgång, i torsdags. Tre olika grupper hade begett sig iväg på morgonen. Vid 11-tiden började det regna och blev mycket dimmigt. Glaciären blir hal och svår att gå på när det regnar, och guiderna i två av grupperna beslutade att de skulle vända och alla skulle få pengarna tillbaka.
I den tredje gruppen beslutade man att fortsätta. Enligt polisens uttalande i lokaltidningen hade det utflyktsföretaget ljugit om antalet personer i gruppen för att slippa betala nationalparksavgiften för alla och guiderna trotsade vädret för att slippa betala tillbaka pengar till sina kunder. Dessutom har det visat sig att de inte hade rätt utrustning, bland annat gik de utan stegjärn.
En bit upp på glaciären halkade en person och började glida ner. Två andra drogs med i fallet. Den förste slogs mot en sten och blev liggande medvetslös där. Han fördes senare till sjukhus, svårt skadad. Den andre slogs också mot en sten och avled direkt. På grund av de dåliga vädret valde man dock att inte bärga kroppen samma dag. Den tredje gled mot en glaciärspricka och hittades inte förrän två dagar senare, när det hade blivit bättre väder. Han levde inte.
På fredagen när vi skulle ha gått var vulkanen avstängd på grund av händelsen. Vädret var dessutom inte mycket bättre, så det hade förmodligen inte blivit någon bestigning ändå.

Varma källor
I stället åkte vi till ett ställe där man har byggt in varma källor i stenpooler. Det var omåttligt skönt i det varma vattnet. Alldeles intill rann en kall å, eller jokk som jag skulle ha sagt i svenska fjällen. Där kunde man gå ner och doppa sig i det iskalla vattnet. Det var skithäftigt! Det gällde förstås att vara riktigt varm först, och det blev man snabbt i poolerna där vattnet var 40 grader. Första gången jag doppade mig i bäcken var jag i max en sekund, men sedan blev det längre och längre, och när Lars-Åke klev i och var i längre än mig, blev jag triggad, så till slut var jag i den iskalla bäcken i en minut! Det ni, vinterbadare! När man gick ner i det varma vattnet igen, stack det nåt infernaliskt i skinnet.

Innan vi åkte därifrån åt vi en god middag, och sedan på kvällen hade Mamas&Tapas bjudit in oss på fest på puben. Det blev en lång och rolig kväll, som några av oss avslutade med att sitta vid brasan i köket som hör till campingen. Mysigt! Det blev min ”tidigaste” morgon hittills. Jag kröp upp på busstaket strax före sju. Sedan sov jag gott till halv tio. Då sken solen! Det var toppen att få torka upp allt efter två regniga dagar. Vulkanen kom också äntligen fram ur molnen, och Åsa och jag satt i solen vid småbåtshamnen och njöt av värmen och utsikten mot den häftiga vulkanen. Sedan åt vi en god men enkel lunch, och vilade och umgicks innan vi gick ut och åt en god middag. Några riktigt roliga men stillsamma dagar med mycket god mat blev det!